Silvia Wieser “Jordelivets excesser” & Madeleine Aleman “Bergtagen” 9 – 30 mars

Silvia Wieser “Jordelivets excesser” & Madeleine Aleman “Bergtagen” 9 – 30 mars
8 mars, 2024 Galleri Ping-Pong
In gamla

 

 

Silvia Wieser “Jordelivets excesser”

 

I Silvia Wiesers utställning Jordelivets excesser arbetar hon med att försöka fånga ett tillstånd som emaneras från den urkraft som både finns inom henne och i den iakttagelse hon finner och sinnligt absorberar i naturen. Silvia har under hela hennes liv haft kopplingar till skog och natur såväl i de schweiziska alplandskapen som de svenska norrlandsskogarna, till Skånes öppna vidder och vida stränder. 

Hennes måleri skapas genom en intuitiv och sökande process där de impulser som inträder när hon klivit in i sina dukar, sker under ett medvetet förhållningsätt. Impulserna ser hon som en signal som kommer ur det omedvetna. Likt automatisk skrift sker penseldragen genom kroppens rörelser. Genom ett medvetet granskande försöker hon navigera och till viss del kontrollera, den ibland kaotiska, energin som dyker upp med impulserna. Medveten styr hon, medveten låter hon sig styras.

Den vitalitet som tavlorna utstrålar vittnar om den energi som berör de överdrifter som alstras av människans och naturens komplexa och mysteriösa krafter. 

Silvia lyssnar och följer den energin som finns inom henne. Likt en orgie bestående av sexualitetens drivkraft, rebellenergin, hjärtenergin och ett spirituellt sökande, kan dess intensitet erinra en om den energi som utlöses i naturen.

Energierna är ett flöde av signaler där sökandet är förståelsen för vad som ska få vara i kaos och vad som ska kontrolleras.

Nora Wieser

 

 

 

Medeleine Aleman "Bergtagen"

Madeleine Aleman “Bergtagen”

I efterhand känns det som en dröm. Under min månadslånga vistelse på Island befann jag mig i en annan sfär, själsligen. Jag valde att åka till östkusten, jag blev nyfiken på Stöðvarfjörður,

vars tvåhundra invånare försökte rädda sin by. För att motarbeta utflyttning hade ortsborna bland annat startat residenset Fish Factory – Creative Center i en gammal nedlagd fiskfabrik. Residenset ligger majestätiskt, alldeles intill fjorden och med de höga bergen i bakgrunden. I byggnaden finns verkstäder för grafik och keramik, snickeri, en gemensam ateljé, musikstudio, elektronikverkstad och kafferosteri. Jag bodde i en villa med två andra bildkonstnärer och en musiker, de kom från USA och Sibirien.

Varje morgon när jag tittade ut genom mitt sovrumsfönster såg jag bergen som på nytt, sedan började förvandlingen inför mina ögon ända till dess mörkret föll; olika väder, olika färger och plötsligen med snötäckta toppar. Jag söker i mitt minne och konstaterar att jag aldrig tidigare upplevt liknande natur. Det skulle ha räckt i en hel månad att endast betrakta dagarna och nätterna nere vid fjorden. Färgdanser på dagtid och nätternas magiska norrsken. Min

fascination, framför allt för bergen, bär jag med mig som en skatt.

Bilderna på utställningen är monotypier, en grafisk metod där varje tryck är unikt. Motiven är varken målade ute i naturen eller från foton, utan kommer inifrån, utifrån dagens upplevelse. Jag målar direkt på en tryckplåt, lägger ett grafikpapper över den och kör allt genom en grafikpress. Resultatet av trycket leder processen vidare genom att jag använder samma plåt till nästa tryck utan att rengöra den emellan. Färgresterna på plåten, spåren av det förflutna, inspirerar mig till nästa bild. Skillnaden mellan denna teknik och måleri är att jag inte kan

styra över resultatet. Överraskningsmomentet i arbetet med monotypier skapar förväntan och får mig att känna förundran – samma känslor jag fick i den föränderliga naturen på Islands östkust under september 2023.

Madeleine Aleman

www.aleman.se

 

 

Håll dig uppdaterad!